Během roku 2015 a 2016 byly vydány celkem tři nové malé aktualizace pro všechny tři díly série S.T.A.L.K.E.R. - a všechny napáchaly víc škody než užitku, takže si pojďme názorně ukázat, jak se jich zbavit a mít hry znovu funkční.
__________________________________________________________________
Aktualizace přinesly následující novinky:
- Přesměrování nefunkčních GameSpy serverů na servery GSC [multiplayer]
- Částečně lepší kompatibilitu pod Windows 8 a 10
Aktualizace ovšem přinesly i následující problémy:
- Pády hry hned po spuštění
- Vynucenou vertikální synchronizaci a snížení počtu snímků za vteřinu
- Nekompatibilitu s některými modifikacemi [FOV switcher, AtmosFear]
- Potíže s funkcí Steam Overlay / Steam komunita
- Zamrzání hry pod Windows 10
__________________________________________________________________
Co to pro nás hráče tedy znamená? Pokud se nevěnujete hře pro více hráčů, tak v podstatě nic. Místo nefunkčních GameSpy serverů se tak multiplayerová hra odehrává na serverech GSC, kde však není ukládána celková statistika. Veškeré dřívější CD klíče jsou stále aktivní, ale nové profily hráčů by měly být vytvořeny v Call of Pripyat.
Zajímavější to už ale je s onou zmíněnou kompatibilitou pod Windows 8 a 10 tím, že si hra v operačním systému zažádá o vyšší prioritu a díky tomu získá přístup ke správným částem registrů. Tahle údajná lepší kompatibilita se nakonec projevila tak, že pod Windows 10 hry s oblibou zamrzají a je potřeba je znovu aktivovat trojkombinací Ctrl+Alt+Del. Ne vždy podobné řešení ale zabírá. GSC tak opět předběhlo samo sebe a jako bonus přibalilo i problémy se Steam Overlayem [nebo chcete-li, tak se Steam komunitou]. S tou má ale problémy i spousta ostatních her a mělo by stačit tuto funkci pouze vypnout přímo ve Steamu. Jak na to? Po spuštění Steamu klikněte pravým myšítkem na požadovaný díl hry, poté na položku Vlastnosti a hned pod první záložkou odškrtněte položku Povolit komunitu služby Steam ve hře [zatrhávací pole tak bude prázdné]. Teď už jen stačí okno zavřít. Další informace spolu s hlášenými problémy jsou k nalezení na Steam fórech pod následujícím odkazem.
__________________________________________________________________
Nyní tedy k vynucené vertikální synchronizaci a omezenému snímkovacímu limitu. Na vině jsou problémové grafiky od AMD Radeon, konkrétně řada R9 200x. Jenže vzápětí se nabízí otázka – co s tím? A dá se s tím vůbec něco dělat?
__________________________________________________________________
Vzhledem k chybě v konstrukci této série se může stát, že se po spuštění hry začne z karty ozývat nepříjemné pískání nebo bzučení, případně hra může často padat. Děje se tak převážně v hlavní nabídce, kde počet snímků díky nenáročnosti scény překračuje běžné hodnoty a uvedená grafická karta podobně vysoké hranice nezvládá. No a právě tohle v GSC vyřešili tou v článku toliko zmiňovanou vynucenou vertikální synchronizací, která počet snímků omezuje na frekvenci vašeho monitoru.
Potíž je, že s těmito novými aktualizacemi už nemůžete použít některé další modifikace či úpravy, které zasahují do herních *.dll knihoven. Jedná se například o AtmosFear 3 nebo FOV switcher [aplikace umožňující měnit hodnotu zorného pole; nižší hodnoty mohou mnohým hráčům působit nevolnost a bolesti hlavy]. Takže co teď?
V případě, že výše zmíněný Radeon R9 200x vlastníte, nové aktualizace se vám už stáhly a přes ně jste už nainstalovali například FOV switcher, verikální synchronizace se vypne [jelikož dojde k náhradě souborů za starší, kde oprava ještě nebyla zahrnutá] a grafická karta se opět začne chovat nestabilně. Pokud s některou výše zmíněnou modifikací přesto hrát chcete, ale zároveň si nechcete kartu odrovnat, musíte použít aplikaci D3DOverrider, která vertikální synchronizaci vynutí nezávisle na nastavení dané hry a vás tak v použití jiných kolidujících modifikací už nebude nic omezovat. V případě, že máte jinou grafickou kartu, které se tyto problémy netýkají, máte vystaráno a můžete rovnou přejít k dalšímu bodu tohoto článku.
Potíž je, že s těmito novými aktualizacemi už nemůžete použít některé další modifikace či úpravy, které zasahují do herních *.dll knihoven. Jedná se například o AtmosFear 3 nebo FOV switcher [aplikace umožňující měnit hodnotu zorného pole; nižší hodnoty mohou mnohým hráčům působit nevolnost a bolesti hlavy]. Takže co teď?
V případě, že výše zmíněný Radeon R9 200x vlastníte, nové aktualizace se vám už stáhly a přes ně jste už nainstalovali například FOV switcher, verikální synchronizace se vypne [jelikož dojde k náhradě souborů za starší, kde oprava ještě nebyla zahrnutá] a grafická karta se opět začne chovat nestabilně. Pokud s některou výše zmíněnou modifikací přesto hrát chcete, ale zároveň si nechcete kartu odrovnat, musíte použít aplikaci D3DOverrider, která vertikální synchronizaci vynutí nezávisle na nastavení dané hry a vás tak v použití jiných kolidujících modifikací už nebude nic omezovat. V případě, že máte jinou grafickou kartu, které se tyto problémy netýkají, máte vystaráno a můžete rovnou přejít k dalšímu bodu tohoto článku.
__________________________________________________________________
Potíž ale nastává i u jiných grafických karet s vyšším výkonem. I u nich dochází k neúměrně vysokému počtu fps, převážně opět v hlavní nabídce. Cívky na kartách pak mohou pískat, bzučet nebo vydávat jiné nechtěné zvuky.
__________________________________________________________________
Majitelé grafik od nVidie mohou v nových verzích ovladačů nově nastavit limit snímkování podle frekvence svého monitoru [jak je uvedeno na obrázku].
Majitelé grafik od nVidie mohou v nových verzích ovladačů nově nastavit limit snímkování podle frekvence svého monitoru [jak je uvedeno na obrázku].
__________________________________________________________________
Pokud se o multiplayer nezajímáte a jde vám jen o to nebýt limitováni počtem snímků, stačí stáhnout archiv s původními soubory pro daný díl hry, ten rozbalit a soubory překopírovat do uvedených adresářů. Hra pak bude fungovat normálně.
__________________________________________________________________
Následující náhradou souborů dojde k:
Následující náhradou souborů dojde k:
- Vypnutí vertikální synchronizace a odstranění fps limitu
- Opětovnému rozfungování modifikací využívajících *.dll knihovny [viz výše]
- Znefunkčnění síťové hry
- Opětovnému rozfungování modifikací využívajících *.dll knihovny [viz výše]
- Znefunkčnění síťové hry
- Archiv po stažení rozbalte a spouštěcí *.exe soubor nakopírujte do adresáře Steam\SteamApps\common\STALKER Shadow of Chernobyl.
Clear Sky - 1.5.10 [xrEngine.exe]
- Archiv po stažení rozbalte a spouštěcí *.exe soubor nakopírujte do adresáře Steam\SteamApps\common\Stalker Clear Sky.
Call of Pripyat - 1.6.02 [xrEngine.exe]
- Archiv po stažení rozbalte a spouštěcí *.exe soubor nakopírujte do adresáře Steam\SteamApps\common\Stalker Call of Pripyat.
4 komentáře:
Zdravím, marně se snažím spustit tvůj mod. Mám win 10 a hru nainstalovanou na Steamu. Po zkopírování gamedata složky do složky S:SoCH se mi spustí hláška: ''XR_3DA.exe přestal pracovat''. Dával jsem do hry i nový 1.0006 [XR_3DA.exe]. Mohl by si mi nějak poradit? Zkoušel jsem jak verzi 1.0005 tak i 1.0006.
PS: Teď jsem si stahnul 1.0005 patch a hra mi spadne a vyběhne hláška: '' A crash has been detected by BugTrap.'' Co s tím?
Nazdar,
podívej se do záložky Informace a pročti si odstavec "Jak hlásit chyby" – je v něm popis, kde najít logovací soubor, co se vždycky při pádu hry vytvoří. Ten mi následně pošli mailem a podle něj se budu snažit najít řešení.
Případně můžeš zkusit celou hru nainstalovat mimo systémovou část disku a ještě si upravit fsgame.ltx soubor (k tomu poslouží úprava v sekci "Doplňky" - "Stín Černobylu" - "Ukládání pozic a screenshotů do kořenového adresáře"), kde najdeš i popis instalace. Na desítkách bylo několik komplikací spočívajících v blokování zápisu do adresáře Program FIles, což by se právě mohlo týkat i tohohle problému.
Hru mám mimo systémový disk. Ok, mrknu se na to.
Okomentovat